Alla inlägg den 14 januari 2024

:

Av Svenn Dybvik - Söndag 14 jan 00:00

Lagar & Regelverk

Rättsligt skydd för viss typ av information
Rättsliga krav på informationssäkerhet i olika verksamheter
IT-brott och IT-relaterad brottslighet
Förordningar och föreskrifter







Förordningar och föreskrifter

På de här sidorna hittar du länkar till ett urval av föreskrifter ur olika statliga myndigheters författningssamlingar samt relevanta förordningar. De föreskrifter som ingår här endast sådana som rör informationssäkethet i snäv bemärkelse. 

 

Förordningar

Förordningar är regler som beslutas av regeringen. Förordningar är underordnade lagar och de får inte strida mot någon lag. Regeringen har dock viss egen normgivningskompetens som innebär en rätt att utfärda vissa förordningar utan riksdagens bemyndigande.

 

Föreskrifter

Föreskrifter är, precis som lagar och förordningar, bindande regler, det vill säga de bestämmer hur enskilda och myndigheter ska handla. Föreskrifter är detaljregler inom vissa sakområden och beslutas av myndigheter, till exempel MSB. Föreskrifter preciserar t.ex de krav som ställs i lagar och förordningar.

 

Utgivna av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Föreskrifter som berör statliga myndigheter

 

Föreskrifter som berör kommuner och landsting

 

Föreskrifter som berör kryptoberedskap

 

Föreskrifter som berör leverantörer av samhällsviktiga tjänster och vissa digitala tjänster

 

Utgivna av Säkerhetspolisen

 







Rättsligt skydd för viss typ av information

Vissa särskilda typer av information skyddas på olika sätt genom bestämmelser i olika författningar (lag, förordning och föreskrift).

Se även sidan om Förordningar och föreskrifter

 

 

Typer av information

Allmänna handlingar

Offentlighetsprincipen, som framgår av tryckfrihetsförordningens andra kapitel, reglerar vilken typ av information hos myndigheterna som ska betraktas som allmänna handlingar och då enligt huvudregeln vara tillgängliga, offentliga. Vissa allmänna handlingar innehåller dock känsliga uppgifter, exempelvis rörande rikets säkerhet eller den enskildes personliga förhållanden. Offentlighets- och sekretesslagen specificerar därför vilka av de allmänna handlingarna som ska beläggas med sekretess.

 

Tryckfrihetsförordning (1949:105)

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)

 

Sekretessbelagd information rörande Sveriges säkerhet

Information som är sekretessbelagd med hänsyn till Sveriges säkerhet ges ett särskilt skydd genom säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsskyddet ska bland annat förebygga att sådana uppgifter på ett obehörigt sätt röjs, ändras eller förstörs samt hindra obehöriga att få tillträde till platser där de kan få tillgång till den typen av uppgifter. Regleringen innehåller regler om vilken kontroll man får göra av personer som hanterar den här typen av information. I säkerhetsskyddsförordningen finns bland annat regler kring kryptering och behörighetskontroll.  

 

 

Säkerhetsskyddslag (2018:585)

Säkerhetsskyddsförordning (2021:955)

Säkerhetspolisens föreskrifter om säkerhetsskydd (PMFS 2022:1) 

 

 

Personuppgifter

Dataskyddsförordningen (GDPR) är till att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter. Dataskyddsförordningen gäller i hela EU och har också till syfte att skapa en enhetlig och likvärdig nivå för skyddet av personuppgifter så att det fria flödet av uppgifter inom Europa inte hindras. Samma regler gäller inom hela EU.

Personuppgifter definieras som all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person i livet. Genom att i lagstiftning begränsa och styra de sätt på vilka man får hantera personuppgifter ges informationen ett särskilt skydd. Lagstiftningen innehåller även regler om vilka tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder den som hanterar personuppgifter ska vidta.

Integritetsskyddsmyndigheten är den myndighet i Sverige som genom sin stöd- och tillsynsverksamhet ska bidra till att behandlingen av personuppgifter inte leder till otillbörliga intrång i enskilda individers personliga integritet.    

I samhället finns det ett behov av stöd för att kunna hantera informationssäkerhetsaspekten av de krav som finns i dataskyddsförordningen, dvs. säkerställa informationens tillgänglighet, riktighet och konfidentialitet.

Metodstöd för systematiskt informationssäkerhetsarbete på informationssäkerhet.se riktar sig till dig som arbetar med informationssäkerhet i en organisation. I detta arbete är personuppgifter en typ av information som det systematiska informationssäkerhetsarbetet ska omhänderta. Metodstödet ger därmed ett bra stöd i arbetet med att uppfylla delar av de krav som finns i dataskyddsförordningen.

 

 

Svensk version av dataskyddsförordningen

Integritetsskyddsmyndighetens webbsida om dataskyddsförordningen

 

 

Företagshemligheter

Lagen om skydd av företagshemligheter är ytterligare ett exempel på reglering som ger en viss typ av information ett särskilt skydd. I det här fallet gäller det information om affärs- eller driftförhållanden i en näringsidkares rörelse som näringsidkaren håller hemlig och vars röjande är ägnat att medföra skada för honom i konkurrenshänseende.

Uppgifter som företag väljer att skydda genom särskilda tekniska åtgärder får även ett rättsligt skydd genom att det blir brottsligt att olovligen skaffa sig tillgång till företagshemligheten. Den som gör sig skyldig till företagsspioneri kan dömas till böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt kan straffet bli fängelse upp till 6 år.

Lag (1990:409) om skydd av företagshemligheter

 

 

Information som ska arkiveras

En viktig uppgift med många kopplingar till informationssäkerhet är att över tid säkra riktigheten hos och skapa tillgänglighet till allmänna handlingar. Arkivering ställer särskilda krav, särskilt när det gäller elektronisk information. Riksarkivet utfärdar föreskrifter på området.

Arkivlag (1990:782)

Arkivförordning (1991:446)

Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om elektroniska handlingar, RA-FS 2009:1

Riksarkivets föreskrifter om och allmänna råd om tekniska krav på elektroniska handlingar, RA-FS 2009:2 

Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om gallring av säkerhetshandlingar, RA-FS 2021:3







Rättsliga krav på informationssäkerhet i olika verksamheter

 
 

Samhällsviktiga tjänster och NIS-regleringen

EU:s NIS-direktiv ställer krav på säkerhet i nätverk och informationssystem. Reglerna omfattar leverantörer av samhällsviktiga tjänster och vissa digitala tjänster. Direktivet  införlivas i den svenska rättsordningen genom lagen om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster (SFS 2018:1174) och regeringen har beslutat om en förordning (2018:1175) kopplat till den nya lagen. Lagen och förordningen träder i kraft 1 augusti 2018.

MSB:s föreskrifter och annat informationsmaterial finns på msb.se/nis

Statliga myndigheter
Informationssäkerhet i verksamheter byggs i stor utsträckning upp genom systematiskt arbete som involverar ledningen, grundas på risk- och sårbarhetsanalyser och rätt vidtagna åtgärder. Krav på att statliga myndigheter ska se till att informationshanteringen uppfyller krav på säkerhet finns i förordning (2015:1052) om krisberedskap och höjd beredskap. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver dessutom att myndigheterna dels ska rapportera it-incidenter och dels ska införa ett ledningssystem för informationssäkerhet. I det arbetet ska standarderna SS-EN ISO/IEC 27001:2017 och SS-EN ISO/IEC 27002:2017 beaktas.

 

MSBFS 2020:6 föreskrifter om informationssäkerhet för statliga myndigheter;

MSBFS 2020:7 föreskrifter om säkerhetsåtgärder i informationssystem för statliga myndigheter

MSBFS 2020:8 föreskrifter om rapportering av it-incidenter för statliga myndigheter

 

Samlad information om dessa föreskrifter finns på msb.se

 

 


Förordning (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap

Elektronisk kommunikation
Lagen om elektronisk kommunikation reglerar hur information ska hanteras i elektroniska medier och vänder sig främst till telekommunikationsoperatörer. Den som tillhandahåller allmänna kommunikationsnät eller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster ska se till att verksamheten uppfyller rimliga krav på god funktion och teknisk säkerhet. Detta bland annat för att säkerställa att de elektroniska kommunikationerna fungerar.

Det är även viktigt att skydda uppgifterna som hanteras i de elektroniska näten. Enligt lagen ska den som tillhandahåller en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst även vidta lämpliga åtgärder för att skydda behandlade uppgifter. Vilka åtgärder som vidtas är beroende på risken för integritetsintrång, tillgänglig teknik och kostnaderna.


 
Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation

Post- och Telestyrelsens allmänna råd om god funktion och teknisk säkerhet samt uthållighet och tillgänglighet vid extraordinära händelser i fredstid, PTSFS 2007:2

 

 

Hälso- och sjukvård
Inom hälso- och sjukvården hanteras stora mängder ur integritetssynpunkt känslig information. Det är av stor vikt att informationshanteringen inom hälso- och sjukvården är organiserad så att den tillgodoser patientsäkerhet och god kvalitet och kostnadseffektivitet. Att säkerställa respekt för patienters och övriga registrerades integritet är prioriterat liksom arbetet med att säkerställa att inga obehöriga får tillgång till dokumenterade personuppgifter.
 
Patientdatalag (2008:355) 
Patientdataförordning (2008:360)
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården (HSLF-FS 2016:40)







IT-brott och IT-relaterad brottslighet

 
 

Brottsbalken

Rättslig reglering bidrar till informationssäkerhet genom att ställa krav på att vidta åtgärder men även genom att kriminalisera vissa handlingar. Många brott, som bedrägeri, begås idag ofta med hjälp av informationsteknik. Ett brott med uttrycklig koppling till IT är dataintrång.

Dataintrång

Enligt brottsbalken 4 kap 9c§ är det förbjudet olovligen bereda sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändra, utplåna, blockera eller i register föra in en sådan uppgift. Det är heller inte tillåtet att olovligen allvarligt störa eller hindra användningen av en sådan uppgift. Den som bryter mot detta kan dömas för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år.

Grovt dataintrång

Ett nytt brott, grovt dataintrång, infördes i brottsbalken 2014. Enligt brottsbalken 4 kap 9c§ 2st. ska ett dataintrång bedömas som grovt om det har orsakat allvarlig skada eller avsett ett stort antal uppgifter eller annars varit särskilt farlig. Straffet för grovt dataintrång är fängelse i lägst sex månader och max sex år.


Brottsbalk (1962:700)

 

Ovido - Quiz & Flashcards