Direktlänk till inlägg 16 april 2022
https://www.digg.se/kunskap-och-stod/eu-rattsakter
Inom EU pågår ett arbete med att stärka den digitala inre marknaden. Här finns kortfattad information om några nya eller föreslagna EU-rättsakter som är kopplade till den förvaltningsgemensamma digitaliseringen.
https://www.digg.se/kunskap-och-stod/eu-rattsakter/ai-forordningen
https://www.digg.se/kunskap-och-stod/eu-rattsakter/eidas2-forordningen
https://www.digg.se/kunskap-och-stod/eu-rattsakter/dataforvaltningsforordningen
EU har under de senaste åren stärkt sitt fokus på den digitala inre marknaden. Med nya strategier, lagförslag och policyprogram siktar EU på att positionera sig som en global ledare inom digitaliseringen. Detta samtidigt som man beaktar cybersäkerhet, databehandling och individens integritet.
2020 lanserades EU-kommissionens vision "Europa redo för den digitala tidsåldern". Med en den europeiska datastrategin fastslår kommissionen sin ambition att stärka den europeiska datasektorn, ge människor och företag större kontroll över sina data samtidigt som man utvidgar tillgången till data för olika användningsområden. Utöver att betona vikten av data, tar dessa strategier upp frågor kring cybersäkerhet, databehandlingskapacitet och skydd av individens integritet. EU:s deklaration om digitala rättigheter och principer syftar till att styra EU:s digitala agenda utifrån EU:s konstitutionella värderingar och grundläggande rättigheter.
För att omsätta denna vision i praktiken har ett flertal EU-lagförslag introducerats. Dessa inkluderar
Flera av dessa lagförslag är fortfarande under behandling i EU:s beslutsprocess och är alltså inte tillämpbara i Sverige ännu.
Medlemsländerna i EU har också antagit Policyprogrammet för det digitala decenniet. Programmet skapar en europeisk målstyrning för digitaliseringen som bygger på den europeiska digitala kompassen.
En digital framtid för Europa – Europeiska rådetLänk till annan webbplats.
https://www.digg.se/kunskap-och-stod/oppna-och-delade-data
Data och information är en viktig resurs med möjlighet att bidra till en rad olika positiva värden för samhället. Digg arbetar för att främja tillgängliggörande och vidareutnyttjande av data från den offentliga förvaltningen. Här hittar du information om vilka nyttor som en ökad tillgång till data kan leda till, samt länkar till mer fördjupade stöd och vägledningar.
https://www.digg.se/kunskap-och-stod/oppna-och-delade-data/offentliga-aktorer
Den offentliga sektorn i samlar in, framställer, reproducerar och sprider en mängd information inom många verksamhetsområden som social, politisk, ekonomisk, rättslig, geografisk information, miljöinformation, meteorologisk information, seismisk information, turistinformation, affärsinformation och patent- och utbildningsrelaterad information. Information som framställs av offentliga aktörer utgör en omfattande, diversifierad och värdefull resurs som kan gynna hela samhället. Genom att den informationen, som inbegriper även dynamiska data, tillhandahålls i användbara och elektroniska format kan fler hitta nya sätt att använda den. Här beskriver vi några områden där öppna och delade data kan skapa nytta i samhället.
Sök och utforska data på Sveriges dataportal, www.dataportal.se.Länk till annan webbplats.
Det finns många beräkningar på det ekonomiska värdet av öppna data. I
Lantmäteriets beräkningLänk till annan webbplats. av några av de nyttor som vissa av det särskilt värdefulla som EU pekar ut i öppna data-direktivet beräknas värdet för Sverige vara 10-21 miljarder kronor varje år. EU beräknar värdet på öppna dataLänk till annan webbplats. idag till 184 miljarder € och beräknar att det är mellan 199.51 och 334.21 miljarder € 2025.
En ökad tillgång på data i maskinläsbar form och till nya API:er har lett till många nya digitala tjänster, såväl mobila applikationer och webbtjänster, i en rad olika områden. Den öppna tillgången ökar också möjligheterna till att samskapa tjänster och produkter vilket ytterligare driver innovation och värdeskapande.
Tillgång till mer data och information skapar nya möjligheter för kunskapsinhämtning på en rad olika sätt. Förutom att enkelt kunna hitta information som skapar ny kunskap om samhället och offentliga verksamheter möjliggörs också nya förmågor inom t.ex dataanalys, datavisualisering, datahantering, källkritik, men också förmågan att samverka och samskapa innovativt.
Att data blir öppet och mer strukturerad skapar nya möjligheter till effektiviseringar inom offentlig förvaltning, t.ex möjliggörs nya former av samverkan och innovativ utveckling mellan offentliga förvaltningar, samt att tillgången till mer information kan utveckla formerna för medborgardialoger. Att öppna upp data och gränssnitt ger möjligheter för verksamheten att skapa nya sätt att möta kunden och att leverera välfärd.
Inom media och journalistik ökar möjligheten att göra undersökningar och genomlysningar genom mer avancerad dataanalys och visualiseringsverktyg. Exempel på datajournalistik har setts inom t.ex analyser av valresultat, genomlysning av lokal frågor, men också för att t.ex analysera trafikutvecklingen i en region, spåra klimatförändringar eller för att göra mer kulturhistoriska analyser.
En ökad tillgång till data från fler aktörer och regioner/länder ger bättre förutsättningar för forskning, inom en rad olika områden/sektorer, t.ex inom klimatområdet, energisektorn, historia eller statsvetenskap. Eftersom övergången till öppna data också skapar möjligheter för mer standardiserat upplägg på liknande informationsmängder ökar också effektiviteten i forskning som tex använder data från olika regioner eller från olika aktörer.
När information blir allt mer öppet tillgängligt, speciellt stora informationsmängder eller informationsmängder som följer en särskild specifikation, möjliggörs utvecklingen av nya innovativa AI-applikationer. Det skapas också nya möjligheter att använda öppna data för träning av AI samt som en öppen resurs i utbildningssituationer.
Ordlista
https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/innovationsportalen/vagledning-om-gdpr-och-ai/
IMY:s vägledning om GDPR och AI syftar till att skapa förutsättningar för att förena utveckling och användning av AI med ett gott dataskydd. På så sätt vill vi främja utveckling och digitalisering som sker på ett integritetsvänligt sätt. Vägledningen kommer att byggas på med mer information löpande.
En förutsättning för integritetsvänlig och hållbar utveckling av AI är att både jurister och tekniker deltar i arbetet, vilket kräver ett fungerande tvärfunktionellt samarbete.
Vägledningen består av två delar; en teknisk och en juridisk del. Den tekniska delen är lämplig för jurister som har låg kunskap om AI. Den juridiska delen är lämplig för tekniker som har låg kunskap om GDPR. Genom att jurister och tekniker får ökad kunskap om varandras kompetensområden ökar förutsättningarna för ett fungerande samarbete, och ett framgångsrikt innovationsarbete.
AI omfattar flera olika typer av tekniker som kallas för maskininlärning och djupinlärning.
https://www.imy.se/link/a1bc8ed278734ba887db257308b8e00e.aspx
GDPR är tillämplig om personuppgifter behandlas i samband med att AI utvecklas eller används.
https://www.imy.se/link/96656ca83bb34a7fb229c80a4dbd8332.aspx
Vår vägledning om GDPR och AI kommer att byggas på med mer information löpande.
Avgörande för om GDPR är tillämpligt att det sker en behandling, och att det rör sig om personuppgifter. Här förklarar vi närmare vad begreppen omfattar.
När det sker en behandling av personuppgifter är GDPR tillämplig. Den verksamhet som utför personuppgiftsbehandlingen, den så kallade personuppgiftsansvarige, måste därför följa kraven i dataskyddsförordningen.
GDPR kräver bland annat att:
Läs mer om GDPR
Dette kjennetegner kvinnelige stalkere Forskning avslører hva slags kvinner som stalker menn. Dette kjennetegner kvinnelige stalkere (kk.no) KVINNELIGE STALKERE: Forskning viser at kvinnelige stalkere er annerledes enn mannlige stalkere. Som ...
Bekräftelsebias Bekräftelsebias är tendensen vi människor har att leta efter bekräftelse för det vi redan tror på och bortse från information som säger emot vår övertygelse.R...
▒ Psykologiskt försvar och informationskrigföring ▼ https://www.foi.se/forskning/forskningsomraden/krisberedskap-och-civilt-forsvar/psykologiskt-forsvar-och-informationskrigforing.html Sammanfattning Vid FOI ...